Stelling: 'Kalm blijven is effectiever dan vloeken'
"Met vloeken bereik je niks. In de meeste gevallen werkt het juist averechts, omdat de sfeer er alleen maar grimmiger door wordt", zegt de een. "Vloeken is juist nuttig, want het biedt een goede uitlaatklep aan heftige emoties", zegt de ander.

De stelling luidt:
 
'Kalm blijven is effectiever dan vloeken'
Naam
Email adres
Bericht
Naam: Jur09-02-2010
Ach. Je kunt beter vloeken dan iemand op zijn neus slaan door opgekropte frustraties. En ik zou het helemaal niet erg vinden als mensen af en toe 'jurverdomme' zouden zeggen of iets dergelijks. Je kwetst er niemand mee door 'Jezus' te zeggen. Alleen mensen die zichzelf dat hebben aangepraat. Dat is een groot verschil natuurlijk met woorden als 'kanker' waaraan duizenden mensen dagelijks sterven.
Naam: Joost08-02-2010
Kalm blijven is indd effectiever.

Bijdestoep is het ook effectiever om in plaats van mensen vriendelijk te vragen op te houden met vloeken en schelden, moties in te dienen voor het strafbaar stellen van specifieke scheld -en vloekwoorden. Dan kun je schadevergoedingen eisen als je je eraan stoort en denken andere mensen in het vervolg wel twee keer na ipv dat ze alleen maar hun excuses aanbieden en het vervolgens hoogstwaarschijnlijk elders weer doen, omdat ze het niet als een probleem zien.
Oja, pas de naam aan --> "Bond tegen vloeken" --> "Bond tegen vloeken en schelden" Dat is consequenter.
Naam: henk13-01-2010
zeg, waarom zitten jullie op deze site als jullie alleen maar anderen willen pesten met jullie anti-God-gezooi? dat slaat toch nergens op?
het heeft sowieso geen zin om te vloeken, want:
-je kwetst mensen
-waarom noem je de naam van iemand die (volgens jou) niet bestaan?
-ik noem toch ook niet telkens jouw naam als scheldwoord?
-Je beledigt God ermee. je eigen Vader! doe ff normaal!
totzover mijn bijdrage. meer volgt vast nog wel.

m.v.g.
Henk
Naam: Karel21-12-2009
Vloeken helpt juist om weer kalm te worden. Werkt beter dan frustratie en woede op te kroppen.
Naam: lydia15-12-2009
Als er eens iets tegen zit wil je egt wel eens een naar woord zeggen en ik doe dat per ongeluk ook wel eens or! Maar je moet niet hele dagen vloeken!
Naam: samantha05-11-2009
ik ben er wel mee eens wand ander woor de wereld wel een rommel
Naam: Shipra & Fanny15-10-2009
dat kalm blijven beter is dan vloeken, omdat als je gaat vloeken dan komt er steerds meer ruzie!
Naam: Corne14-10-2009
met vloeken bereik je niets, het is alleen maar God onterend
Naam: Steven14-07-2009
Ik heb vandaag een link geplaats naar het onderzoek van een Engelse onderzoek die uit wetenschappelijk onderzoek concludeert dat vloeken oplucht. Als reactie krijg ik dat mensen aanstoot nemen aan vloeken en je boert ook niet aan tafel. Als mensen constant vloeken (als onderdeel van de taal) dan is dat simpelweg dom en irritant, maar een vloek omdat het even tegen zit lucht gewoon op. Opkroppen ofwel de zelfbeheersing in de reactie, is in sommige gevallen niet goed. Het moet eruit en dat is beter. Een boer aan tafel is in bepaalde gezelschappen niet netjes, maar een kleine boer aan tafel met bekenden..... moet kunnen. In China is het een compliment! Dan het argument over het kwetsen van gelovigen. Hou daar alsjeblieft mee op en stop met het claimen van de eeuwige waarheid. Ik klaag toch ook niet als ik mij aangevallen voel in mijn geloof. Ik ben agnost: je kan god niet bewijzen, maar ook niet bewijzen dat hij niet bestaat. Al het feitelijke tasbare onderzoek wijst in de richting van de oerknal. Evolutie is zelfs een bewezen feit en behoeft geen discussie meer. Als men hier grappen over maakt of mij beledigt in mijn geloof in de oerknal, ga ik ook geen posters ophangen. Zonde van het geld. Vloeken lucht op en het zet kracht bij hetgeen je wil zeggen. Als je het niet overdrijft, maar op gepaste momenten even vloekt..... prima! Ooit trouwens nagedacht over het grote Christelijk vloek woord: mensen roepen iets over zich zelf uit. Hoe kan je daar nou aanstoot aan nemen?
Naam: Ruud14-07-2009
Uit onderzoek blijkt wederom dat vloeken goed voor je is
Naam: Simon Sanders14-07-2009
Vloeken is goed voor de mens
Naam: Steven14-07-2009
Het nut van vloeken is nu wetenschappelijk bewezen. Zouden jullie nu willen ophouden met die onzin?!?
Naam: WJ14-07-2009
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat vloeken een effectieve pijnstiller is. En ik kan me daar helemaal in vinden.
Naam: Mic13-07-2009
Vloeken, of beter algemeen het uiten van krachttermen, is voor mij een uitstekende manier om negatieve energie te ontladen. Ik ben opgegroeid in een voornamelijk christelijk dorp, en ik heb zeker niet in atheistische kring leren vloeken! Die zijn veel creatiever in het bedenken van krachttermen. Juist de jochies van de christelijke school vonden het verschrikkelijk stoer om te vloeken, en ja, daar neem je dan wat van over, wat je dan later weer kwalijk wordt genomen door mensen uit dezelfde kring. 'Vloeken' zijn overigens betekenisloos voor een atheist; slechts krachttermen. Ik kan gewoon niet begrijpen dat christenen zich zo gekwetst voelen door het horen van een (aangeleerde) krachtterm die niet meer is dan dat. Vloeken is dan wel aangeleerd, maar zo zijn er zoveel dingen aangeleerd die gezamelijk onze christelijk-joods-humanistische cultuur vormen. Zullen we alles wat is aangeleerd in deze cultuur maar eens kritisch gaan bekijken?
Het zich gekwetst voelen door vloeken is ook aangeleerd, en m.i. onnodig en belastend voor zichzelf en anderen. 'Trein gemist, vloek niet' werkt toch echt vaak als een rode lap op een stier.
Hoe komt de bond aan het predikaat ANBI? Ik zie geen algemeen nut in de doelstelling, slechts een specifiek en wel het beschermen van christenen tegen het horen van hen niet welgevallig taalgebruik.
Laat de bond voor eigen parochie preken en niet mensen in de openbare ruimte lastig vallen.
Naam: Justin09-07-2009
Waarom houden deze mensen zich niet bezig met belangrijke zaken??? Loverboys, misdaden, de kredietcrisis, stakingen en al dat gebeuren. Echt die discussie over het nummer 'fuck you', belachelijk, wat bereiken we ermee?? Dit 'scheldwoord' wordt tegenwoordig erg vaak gebruikt, sommige mensen weten niet eens wat ermee wordt betekent en hoe kan je hier nou iemand mee beledigen?

nog een punt waarom hield deze zeurbond dan geen actie tegen nummers als 'riverside' en 'motherfucker'?? stelletje hypocrieten zijn jullie en niks minder!!!

Ik sta open voor discussie
Naam: joey07-07-2009
deze bond is gewoon nutteloos. wat heb je er nou aan? denken ze nou echt dat ze er wat mee bereiken? vloeken is gewoon nodig om onze samenleving draaiende te houden.
Naam: Khalid24-06-2009
Wojoo die Benjamin heeft echt wel een punt. Ook al ben ik Fc Groningen supporter ;)
Naam: Herman06-06-2009
Klopt helemaal, kalm blijven is veel effectiever dan vloeken, want dat heeft nog nooit iets opgelost.
Antwoorden op belangrijke vragen krijg je van dat predikanten niet. Bijvoorbeeld waarom wordt er uit naam van God overal oorlog gevoerd? En waarom laat de Almachtige zoveel natuurrampen ontstaan met de daarbij behorende ziektes en hongersnood. Dat veel mensen vloeken in plaats van kalm te blijven is dus wel te begrijpen.
Laten we zo snel mogelijk ophouden met die nutteloze zondagse tijdverspilling. Dus mensen, zegt het voort in kerken en kroegen, op pleinen en in parlementen, in stadions en sekshuizen: Vanaf nu schaffen we alle domheid af. We doen elke vorm van vloeken in de ban, maar zorgen er tevens voor dat elk geloof, in welke God dan ook, met wortel en tak wordt uitgeroeid. Kunnen de zondagen en de kerken voor nuttige en leuke dingen worden gebruikt, worden zij die vlakbij zo'n gebedshuis wonen niet meer in hun zondagsrust gestoord door dat achterlijke klokgebeier en hoeft zich niemand meer te storen aan rare taal van vloekers en predikers. En als na 2000 jaar de wereldvrede nog niet is uitgrebroken kan men altijd nog opnieuw een hogere macht aanroepen, maar dan het liefst eentje die de zaak goed voor elkaar heeft. Vloekers en predikers, beterschap gewenst. Blijf kalm.
Naam: Martijn26-05-2009
Denkt ook niemand dat als god of allah of waar jullie ook in geloven, niet mans genoeg is om zijn eigen boontjes te doppen?

Daar heeft hij toch geen 2e rangs-stichting voor nodig??
Naam: Jeroen14-05-2009
"Mag de uitroep “gloeiende, gloeiende kachelpook” wel?"

Nee dat mag ook niet. Ik geloof (en ben waarschijnlijk de enige) in de heilige kachelpook en zodra jij daar mee vloekt ben ik beledigd.

Even serieus. Het maakt niet uit wat je zegt of doet je hebt nooit de garantie dat er niemand beledigd is.
Dat wil niet zeggen dat ik tegen correct taalgebruik ben. Ik vind dat de Bond Tegen Het Vloeken om de verkeerde redenen Nederland netter probeert te laten spreken.
Het gaat de Bond er enkel om dat de christelijke god niet beledigd wordt, zolang je dat niet doet mag je van de Bond alles zeggen.
Naam: Frans07-05-2009
Zonder Ying geen Yang en zonder dalen geen bergen. Vóór de introductie van de kleuren TV werd een TV slechts ‘TV’ genoemd. Erna zijn we gaan spreken van kleuren- en zwart-wit TV’s. De godslastering of vloek bestaat slechts door de presumptie dat er een god bestaat. Voor bijv. Aboriginals zijn de woorden die door een bepaalde groep mensen als vloeken beschouwd wordt nietszeggend. Het dal, de vloek, is er alleen maar omdat er voor sommigen een berg, God, bestaat. Dat men dat ook in is gaan zien is de subtiele koerswijziging; het is niet alleen het vloeken maar ook de verruwing van de taal in het algemeen en het tonen van respect voor elkaar. En natuurlijk het credo “vloeken is aangeleerd”. Mijn antwoord: taal (vloeken is een onderdeel van taal) is ook aangeleerd en naar mijn mening is geloof ook aangeleerd. Er is geen pasgeborene die een godsbesef heeft. Voedt je je kind op een verder onbewoond eiland op zonder ooit over een god te spreken, wordt dat kind dan spontaan ‘gelovig’? Ik vrees van niet. Dus is geloof aangeleerd. Nogmaals, mijn mening.

Vloeken is een emotionele uiting. Heftige emoties zoals pijn zijn zeer moeilijk te contoleren. Ik heb ooit in één klap de nagel van mijn linkerduim eraf geslagen. Ik zei toen niet: “sjongejongejonge, dat doet pijn zeg. Nou, nou, nou, dat is toch pijnlijk!”. Het woord dat ik wel zei gaat alleen mij aan. Het is mijn vrijheid om dit te gebruiken.

Wanneer ik het heel zwart-wit stel wil ik tot besluit nog het volgende kwijt. Eén van de meest gebruikte argumenten is dat je respect moet hebben voor de geloofsbeleving van de ander. Een soort van “samen komen we er wel uit”, net zoals ooit tussen rokers en niet-rokers. Dit respect moet echter altijd van één kant komen. Het wordt door gelovigen niet getolereerd dat anderen er niet zo over denken zoals zijzelf en dus moeten die anderen zich maar schikken naar de wensen van diezelfde gelovigen. Onze hele maatschappij is hierdoor sterk beïnvloed. Op zondag geen Tour de France en alle winkels gesloten. Ik weet dat het volgende niet positief klinkt maar ik zeg het toch: een minderheid legt haar wil en gedachtegoed op aan anderen die daar misschien helmaal niet van gediend zijn.

Mag de uitroep “gloeiende, gloeiende kachelpook” wel?
Naam: Bor24-04-2009
Het is inderdaad een uitlaatklep waar niet bij nagedacht wordt. Tevens het effectiefst, wat het zit tussen je oren.
Naam: Thomas22-04-2009
Toch wel grappig dat de meeste atheisten gaan bidden als ze met een hamer op hun duim slaan.
Naam: Pieter07-04-2009
Ik geloof dat de grote "******" de aarde en de mensheid heeft geschapen. Zodra iemand zijn naam ijdel gebruikt voel ik mij zeer beledigd.
Als ik maar genoeg mensen om mij heen verzamel die hetzelfde geloven kan het schelden met '******' strafbaar worden en kan ik een bond oprichten.

Klinkt allemaal misschien raar maar alle christenen doen precies hetzelfde. Ik vind bthv een goede organisatie, ik vind ook dat Nederland netter moet gaan praten. Ik vind de christelijke inslag alleen een beetje storend. Ik hoor de bond nooit als allah, boedha of een ander mytisch wezen waar mensen in geloven wordt beledigd.Waar was de bond tijdens de cartoonrellen? Beetje hypocriet...
Naam: anoniempke29-03-2009
I love Jezus: sorry, maar ik begrijp je niet helemaal: je houdt van Jezus en tegelijk vind je het nodig dat Zijn Naam, die bijna te heilig is om uitgesproken te worden, bij iedere mistap die de mensheid maakt of bij iedere frustratie naar beneden gehaald mag worden? en denk je dat Jezus zelf inderdaad een even goed Zijn Eigen Naam naar beneden gaat halen?
dat standpunt begrijp ik echt niet...

God heeft ons kracht gegeven om te heersen over onze emoties. Wij zijn, met Zijn hulp, in staat om vloeken te vermijden en i.p.v. vloeken God om kalmte te bidden. die kracht mogen wij niet onbenut laten. vloeken lijkt een goede uitlaatklep. door te vloeken voel je je erna vaak rustiger en begin je vaak te ontspannen. Maar dat is NIET de christelijke weg. je kunt ook ontladen door je probleem aan Hem voor te leggen en op Hem te vertrouwen. Dat werkt ook ontspannend en is veel effectvoller!!
Naam: Tim18-03-2009
Hoe kun je vloeken nu verbieden, dat is totale onzin.

Ik heb niets tegen homo's of lesbo's. Zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.

Ook als iemand bijvoorbeeld : "he vuile homo" tegen je zegt. Dan kun je in plaats van het negatief op te vatten. een antwoord geven. "Ik ben geen vuile home, ik ben trots dat ik homo ben en ik was me 2 keer per dag. Zoiets.....
Maak iets negatiefs voor je zelf iets waar je je beter bij voelt
Naam: Jeffrey Steehouwer10-03-2009
Hallo allemaal,
Ik ben jeffrey steehouwer, ik kom uit nijmegen
( grootstal ) ik vind het niet leuk als mensen met homo schelden... ikzelf (wat er natuurlijk niet toe doet) ben homofiel.. vele mensen vinden het grappig.. maar ik kan er toch ook niks aan doen?

verder scheld ik zelf wel eens met sukkel, maarjaa ik slis dus ik zeg ssssssukkel. iedereen pest mij daar ook mee, ik vind vloeken kwetsend. ik wil dat het verboden word..


vriendelijke groet, Jeffrey Steehouwer..

ps. worstelen jullie met hetzelfde probleem? mag je me gewoon toevoegen op msn of mij een mailtje sturen jeffrey.024@hotmail.com
Naam: I love jezus28-02-2009
Vloeken tegen personen is laf. Vloeken schreeuwen en frustratie uitten in het algemeen is erg bevrijdend. het is nou eenmaal zo dat een goede vloek zoveel ruimte opleverd. Ik geloof dat God en jezus ook behoorlijk vloeken als ze kijken wat wij met de wereld en elkaar aan het doen zijn!! kalm blijven is oppotten en dat is nog nooit goed geweest.
Naam: Benjamin06-02-2009
Hallo ik ben Vitesse supporter, vloeken kan soms ook goed zijn. soms schreeuwen wij een wedstrijd lang (zoals bij de wedstrijd Vitesse - Willem II) "(...) is homo" dit zorgt ervoor dat zon speler onder druk komt te staan en slechter presteert. hierdoor is de kans op winst groter. En waarom is vloeken zo slecht? Het lijkt me beter dat iemand zijn frustraties door de vloeken dan bijvoorbeeld door middel van vandalisme of fysiek geweld.
Naam: anoniem05-02-2009
Ik ben het er niet mee eens
Naam: yves vc 3LB!!!!05-02-2009
ik vind dat beide uitspraken kloppen. de sfeer verslechtert door te vloeken omdat mensen ook kunnen gekwetst worden. Zo kan er een slechte sfeer ontstaan. Langs de andere kant is het voor de persoon wel heel deugddoend als je alles is kan wegschelden, dit kan bevrijdend voelen.
Naam: Jezus Freak03-02-2009
Ik heb in mijn hele leven nog niet een keer gevloekt, dit is mij aangeleerd door mijn ouders. Ik ben altijd kalm gebleven in situaties waarin anderen gaan vloeken. Ik krop die spanning op en als het teveel gaat worden, ga ik een computerspelletje spelen waarmee ik het kan afreageren (Dit alles zonder te vloeken, uiteraard). Zelfs in mijn verslavingsperiode ben ik niet wezen vloeken, dit stond ik mezelf niet eens toe. In plaats van te vloeken, zeg ik "pot vol dubbeltjes", elke neiging tot vloeken kost mij dus geld (Misschien een alternatief voor de hardnekkige vloekers onder ons).
Naam: simon01-02-2009
kalm blijven= woede opkroppen
als je dan iets zegt wat je oplucht, dan moet je dat maar zeggen!
ik gebruik scheldwoorden voor op te luchten en niet voor te kwetsen of te schelden.
Naam: Anneloes31-01-2009
"Met vloeken bereik je niks. In de meeste gevallen werkt het juist averechts, omdat de sfeer er alleen maar grimmiger door wordt", zegt de een. "Vloeken is juist nuttig, want het biedt een goede uitlaatklep aan heftige emoties", zegt de ander. Wat is dat een goed bericht!
Naam: Eloïse31-01-2009
Ik denk dat als je vloekt dat dat helemaal niet leuk is voor de omgeving , maar voor jezelf is het wel een opluchting. Als ik niet zou mogen vloeken dan zullen mijn gevoelens blijven opgekropt zitten, wat nu het geval niet is omdat ik kan vloeken.
Naam: thomas cleymans26-01-2009
wazzaah !!
ik vloek er op los, gij vloekt er op los ...
chill man !
eff stress doorshasse door is een goe vuil woord te zeggen , great !

LEVEN OBAMA !!!
Naam: Hans Klok18-01-2009
Vloeken werkt ontspannend, de negatieve energie (wat dan ook!) verlaat je lichaam. Het is een aanrader!
Naam: Wesley Smits10-01-2009
Vloeken is in mijn ogen iets goeds, maar aan de andere kant ook weer een slechte gewoonte. Als je in een discussie zit, of je krijgt op je werk en/of school problemen en je gaat schelden dan werk je jezelf alleen maar in de nesten, en op deze manier werkt de ander zichzelf in de nesten.
De manier waarop vloeken goed is in mijn ogen is met frustraties of met stress, als je gestressed bent en/of je hebt frustraties dan werkt dit als een uitlaatklep, als je dit niet doet dan krop je alles alleen maar op en verwerk je dit op een later moment alleen maar op een manier waarmee je zelf waarschijnlijk ook spijt van krijgt. Dus in dit soort gevallen ben ik geheel voor vloeken. Woorden kunnen pijn doen, maar fysiek geweld doet meerdere malen meer pijn, voor het slachtoffer en eveneens voor de dader.
Naam: anoniem08-01-2009
ik vind dat zeker waar want vloeken is de naam van onze Schepper misbruiken!
Naam: Remy05-01-2009
Vloeken is voor mij een uitlaatklep en is dus gezond!
Naam: Wim29-12-2008
Mischien is het wel beter om kalm te blijven,maar niets werkt zo opluchtend als vloeken.Ik denk dat het beter is om jezelf even te laten gaan dan alles maar op te kroppen
Naam: Heiden04-11-2008
Beste Dirk, helaas.. dat zijn geen argumenten maar natuurverschijnselen
Naam: René27-10-2008
Kom op Dirk, wordt eens wakker uit die droom: allemaal prachtige natuurverschijnselen die je daar opnoemt, maar er is allemaal een plausibele verklaring voor te bedenken: ik noem de evolutie waar wij tenslotte ook een produkt van zijn, of de oerknal zo'n 15 miljard jaar geleden waardoor het heelal en uiteindelijk ook het zonnestelsel is ontstaan. En en toe en flinke vloek lucht zo verschrikkelijk op als het tegenzit, je weet niet wat je mist!
Naam: Dirk21-10-2008
Het heeft even geduurd maar ik zit niet zo vaak achter de computer.
Wil je een argument horen dat God bestaat.
Ik zal er een paar noemen:
Ga vanavond eens buien staan en kijk eens naar de hemel.
Ga morgen eens vroeg uit de veren en kijk eens naar de opkomende zon.
Ga op een mooie zonnige morgen eens in de tuin staan en kijk eens naar de bloemen.
Kijk eens naar de spinnekop als hij zijn prooi vangt in zij web.
Zo maar een aantal voorbeelden,maar als je dan niet overtuigd ben,luister dan een eerlijk naar je eigen geweten.Want je geweten zegt dat God bestaat,dat heeft Hij namelijk ingeschapen bij je geboorte.
Als je dan nog niet overtuigd ben,dan is dat een teken dat je jezelf verhard.

Ook wil ik reageren op een andere opmerking ,
datGod het vloeken heeft verzonnen.
God is enkel goedheid, daar moeten wij het niet zoeken.
Maar in ons eigen hart ,want de wortel van alle kwaad leeft in ons aller hart.
Zegt het Woord van God (ik niet).
wat is het toch droevig met ons gesteld.
Naam: vaaghoor09-10-2008
Als jullie god bestaat ( de mijne bestaat ook ) dan had hij maar niet "vloek" woorden moeten verzinnen. En niet aankomen dat SATAN dat heeft uitgevonden want dat is een fabeltje net als snieklaas en de kerstman
Naam: ditslaatalles04-10-2008
beste dirk,
waarom geloof jij in een god, waarschijnlijk omdat je ouders/familie in god geloven nietwaar. je bent er mee opgegroeit. Maar denk eens na, geef mij 1 argument waarom er een god zou bestaan, slechts 1. en kom niet aanzetten met het ontstaan van de mensheid/aarde etc. gezien het feit de wetenschap deze mythe allang heeft ontkracht.
ik hoop op een reactie
Naam: dirk02-10-2008
Een ieder die denkt dat je maar kan zeggen wat je zelf wil,zal eenmaal bedrogen uitkomen.
Er is namelijk een GOD die ons geschapen heeft en voor ons zorgt.
die wij ook verantwoording schuldig zijn,en eenmaal zullen wij voor Hem staan .
Om ook van onze woorden rekenschap af te leggen.
Maar onze God is een God van genade,
laten we toch niet doorgaan met de HEERE te lasteren,maar onze zonden belijden.
Want er is vergeving altijd bij Hem geweest,
omdat de Heere Jezus ook voor deze zonden heeft betaald.
En laten we toch Zijn heerlijke Naam belijden,
want de HEERE God is dat toch zo waard.
Naam: annonniemm01-10-2008
Ik vin vloeke nie kunne! je zondig hil erg as je vloek vin ik!
Naam: van Geest17-09-2008
Naar mijn mening is deze bond een farce. Waarom?
Jullie proberen de wereld te beteren, door de aard van de mens te veranderen, en kritiek te brengen op "vuil" taalgebruik. Het moment dat de wereld zich niet meer druk maakt om uitspraken van een ander, is HET moment dat de wereld een betere en rustigere plek wordt. Want wat is het gevolg van opkroppen van woede? Inderdaad, uiteindelijk een onvermijdelijke woedeuitbarsting, met alle gevolgen van dien. Willen jullie daar verantwoordelijk voor zijn? Denk aan uw kinderen, en vloek erop los. En voor de gelovigen onder ons, leer toch eens dat GVD niet gericht is naar uw God, maar een verzoek aan "mijn" God om mij te verdoemen. Waarom zou u zich daar druk over maken? GVD -> God Verdoeme en let voor op nu >Mij<. Niet u, maar mij. Bij deze is gvd dus een toegestaan scheldwoord, omdat het niet zo zeer een scheldwoord is, maar een zelfvervloeking.
Naam: Maarten16-09-2008
Lekker vloeken is ook nodig, beter dan de woede/irritatie/pijn opkroppen en het er op een verkeerd moment uitlaten.

@Andries

God bestaat toch niet? Ik dacht dat we daar inmiddels wel achter waren na 2000 jaar manipulatie door De Kerk?
Naam: Sytze Vliegen15-09-2008
"Kalm" is mijn middelste naam. Ik vind vloeken een heerlijke manier om kalm te blijven.
Naam: Andries15-09-2008
Vloek je wel eens? Denk dan nog eens goed na wat je zegt: Je spreek de wenst uit door God verdoemd te worden. Is dat wat je wilt?
Mij zul je het nooit horen zeggen!
Naam: Joost27-08-2008
Er valt niet te bewijzen dat God bestaat, dat moet je geloven! En als je dát gelooft dan zou je niet meer wíllen verzoeken dmv te vloeken!

En de @ mensen die denken dat christenen hypocrieten zijn: Christenen zijn ook maar mensen die elke dag weer zondigen! Maar dan ben nog niet meteen hypocriet!

GR. Joost Stegink
Naam: ano.niem17-08-2008
laat mensen lekker vloeken als ze dat willen want als ze kalm blijven word woede weggestopt wat uit kan lijden op depresiviteit(hoe je dat ook schrijft) of je gooit het er in 1 x uit in een vechtpartij of hoedanook

vraag: is vloeken nuttig?
conclusie: vloeken maakt de wereld beter
Naam: erik13-07-2008
foute stelling. kalm blijven is altijd efficienter dan (vul alternatief in). eens flink vloeken is daarbij een prima hulpmiddel. en met vloeken doe je niemand kwaad
Naam: anoniem03-07-2008
waar slaat dat nou weer op soms moet je iemand toch even lekker kunnen uitschelden, beter dan iemand slaan toch
Naam: Sander02-07-2008
Als ik op mijn vinger sla tijdens het klussen en ik roep gvd dan lucht mij dta op dat moment op. Mijn vloek is een uitlaatklep en daarna kan ik weer kalm en rationeel denken. Probeer maar eens rustig te blijven als je met een hamer op je vingers slaat, dat zal weinig mensen lukken. Dus kalm blijven is zeker niet effectiever dan vloeken.
Naam: Peregrinus23-06-2008
Dat zal zeker zo zijn, maar het gaat er juist om dat niet iedereen het redt om zich rustig te houden en dan toch begint te vloeken en te schelden.
Naam: Annelies Bot11-06-2008
Als je geloofd dat wat je zegt scheppingskracht heeft dan zet je met je woorden inwerking hetgeen je uitspreekt. Ik geloof in God die mij serieus neemt en mij kracht heeft gegeven zijn kind te zijn. Als ik bijvoorbeeld zeg; vrede zij deze huize dan zullen ze dat in dat huis zeker kunnen ontvangen als ze op vrede uit zijn. Maar een vloek zal zeker ook het een en ander uitwerken. En niet veel goeds! Leef bewust in wat je denkt en zegt en doet. Dan zal je pas echte blijdschap kennen. Want dan ben je vol van een goed geweten en dat werkt door.En dat straal je dan uit ook.Als een zonnetje!
Naam: Niels28-05-2008
Beste mensen,

Er zijn veel reacties hier, maar geen enkel leidt naar een conclusie of uiteindelijke slot.
Ik ben van mening dat vloeken iets persoonlijks is.
Het heeft weinig tot geen nut om hier een bond tegen op te richten omdat het in het aard van het beestje zit. Deze vereniging zal nooit kunnen bereiken wat zij wil, niet om kwetsend of neerbuigend te doen tegenover de mensen wat hier veel tijd instoppen. Zou het voor jullie (de mensen van de bond) niet een goed idee zijn om wat minder actief te worden en wat meer te gaan genieten van de mooie(re) dingen in het leven?
Laat iedereen in hun waarde, dus vloekende én niet-vloekende mensen.
Naam: rick23-05-2008
Als je tegen jezelf zegt dat je rustig moet blijven is beter dan als je een vloek uitroept
Naam: Wouter, Ruben, Jos, Max23-05-2008
Ja, we zijn er mee eens want: waarom met iemands naam/geloof spotten.God kan er toch ook niets aan doen!Je kan beter rustig blijven (en erover praten)
Naam: lars,debie,vincie,daniel23-05-2008
van vloeken word je niet vrolijker in plaats daarvan kan je beter een liedje zingen
Naam: Annelein, Jantine, Nicole, Naddie23-05-2008
Het is goed om kalm te blijven, omdat je er sommige mensen in je omgeving en God er pijn mee doet. En je hebt er niks aan om te vloeken.
Naam: Hannah, Esmee, Helen, Jamie23-05-2008
De meningen in ons groepje zijn verdeeld de een vind dat kalm blijven beter is omdat ; je dan anders toch alleen maar meer ruzie krijgt en je lost er niets mee op en de ander vind vloeken beter omdat ; kalm blijven 'meestal' niet lukt en dat er onbewust toch wel een scheldwoord uit komt rollen.
Naam: job, steve, mathe, mitchell23-05-2008
Aan vloeken heb je niks want: je kwetst er andere mensen mee en je gebruikt de naam van God in een slechte zin.
Naam: miex22-05-2008
Is 'jeetje' dan niet een heel kleine tiende letter van het alfabet?!?
Naam: Mathijs20-05-2008
Ik ben het volledig eens met de stelling. Vloeken is absoluut nutteloos en kwetsend.
Naam: Der Steen02-05-2008
Beste joris,
Ik geloof niet dat er zoiets als god bestaat maar ik ben het toch een beetje totaal niet eens met jouw redenering, ik heb geen idee hoe oud je bent maar het lijkt wel of jouw mama je heeft verteld dat de grote boze seriemoordenaars ontstaan doordat er niet gevloekt wordt. Seriemoordenaars ontstaan doordat er iets psychisch helemaal fout zit of fout is gegaan in de loop van iemands leven niet doordat ze niet opgelucht zin omdat nooit gevloekt hebben in hun leven.
Bestwel naïef om zo te denken.
Naam: Link02-05-2008
Ik moet dit even kwijt hoor, die borden met vloeken is aangeleer wordt geen naprater vind ik best wel ehh.. domig want praten is toch ook aangeleerd dus moet ik er maar mee stopen omdat ik anders een naprater ben Yeah Right niet echt overtuigend
Naam: Der Steen02-05-2008
beste hoi:
Vloeken is dus geen goede uitlaatklep want dan zondig ik, sorry hoor maar dat vind ik best wel dom want ik geloof namelijk helemaal niet in god ofzo dus voor mij slaat dat zondigen helelmaal nergens op en je overtuigt me met je hypocrietie al helemaal niet ervan om niet meer te vloeken en kalm te blijven je bereikt er eerder het tegenovergestelde mee en dat terwijl ik er van overtuigd ben dat kalm blijven echt effectiever dan vloeken is, maar met je geloof schermen vind ik persoonlijk best wel slap en het zou ook nog eens betekenen dat als je niet christen bent dit helemaal niet geld.
Je gedrag en je argument lijken mij een beetje niet echt een teken van inteligentie.
Naam: mijntje28-04-2008
Ik vind dit echt een zinloos doel om na te streven. Zet je in voor iets nuttigs zoals dierenmishandeling of de derde wereld i.p.v. je druk te maken over het taalgebruik van anderen. We leven nu eenmaal in andere tijden en dat moet je accepteren. Je kunt echt wel een fatsoenlijk mens zijn ook al vloek je af en toe. Ik vind het belangrijker hoe je je leven indeelt , dan hoe je je uitdrukt!
Naam: Michell25-04-2008
Ik had vandaag een paar tegenslagen en gleed op een gegeven moment uit en viel. Ik had al drie keer half gevloekt en toen ik viel rolde er een gvd uit...en ik ben christen :-( IK baal nu flink en hoop dat ik het nooit meer doe. Ik heb 4 keer mijn zonden beleden en voel me nog steeds rot.
Naam: rens22-04-2008
ik vind dat vloeken best kan zolang je er geen ander mee krenkt. en als bijv gvd vind ik erger dan als je k*t of kl*te zegt
Naam: Tim04-04-2008
Het klinkt allemaal een beetje hypocriet. Sommige mensen hier die zeggen dat vloeken kan, mits het netjes is en de term "God" niet gebruikt wordt of geimpliceerd wordt. Dat is hypocrisie van de hoogste orde. Wel of vloeken of niet vloeken, maar leg niet de grens bij een specifieke entiteit.

Persoonlijk vind ik dat vloeken geen kwaad kan. Het lucht emoties die anders op een andere manier geuit moeten worden, geef mij dan maar vloeken.

Bovendien, als ik zie hoe het er op onze wereld aan toegaat, kan ik me niet anders indenken dan dat "God", mocht hij bestaan en inderdaad verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van deze puinhoop (wat ik persoonlijk dus niet 'geloof'), ook regelmatig een krachtterm eruit gooit als hij (of zij, vind ik ook best) ziet wat de mens er mee doet.
Naam: hoi02-04-2008
Inderdaad! Vloeken een 'goede uitlaatklep'? Juist niet! Want dan zondig je. Daarom is kalm blijven wel een goede uitlaatklep. En duidelijk zeggen wat je niet bevalt.
Naam: john01-04-2008
Je kan het misschien zien als een goede uitlaatklep, maar zoek dan maar een andere uitlaatklep, want vloeken is God verzoeken. Ik vind 'een goede uitlaatklep' nergens op slaan, want het zijn slechte woorden die ontglippen. Is dat een GOEDE UITLAATKEP? Net of iedereen zo agressief is dat hij/zij een 'goede uitlaatklep' nodig heeft, probreer gewoon kalm te blijven!
Naam: Ineke01-04-2008
Ja dat vind ik ook! Als je vloekt verzoek je God! En vloeken is een zonde. God vertoornt zich over de zonde. Als mensen zich niet bekeren dan gaan ze voor eeuwig naar de hel. Dus.
Naam: wimpie31-03-2008
vloeken is god verzoeken
Naam: MJ28-03-2008
zeker is kalm blijven beter dan vloeken ,
het kan dan wel voor sommige een uitlaatklep zijn maar men kan ook op een andere manier zorgen voor een uitlaatklep.

groetjes,
Naam: Belinda Keyzers26-03-2008
Vloeken is niet erg zolang het maar niet op een ander gericht is, zo voelt het voor mij. Kalm blijven is heerlijk maar niet altijd mogelijk dan blijf je er zelf ook mischien mee zitten.
Naam: Paul v. Eeghen25-03-2008
Vloeken is uitlaatklep zeker tijdens een wedstrijd maar dan moet het niet tegen iemand bedoelt zijn, maar reageren op een situatie die jij veroorzaakt hebt, zoals mis schieten of een domme fout maken. maar dan wel woorden die neutraal zijn gebruiken
Naam: john12-03-2008
Vloeken is volgens mij een uitlaapklep om even af te reageren en het lucht erg op. daarna ben je weer rustig...
Als er mensen krenkt is dat niet leuk. Ook niet de bedoeling om anderen te krenken doro het vloeken, behalve als die ander iets deed waardoro je kwaad bent geworden...

Als je nu alleen bent en je vloekt is dat dan ook erg?
Naam: Pock12-03-2008
Ik ben tegen mensen die menen dat het leven pas na de dood begint, eigenlijk zijn die alleen bang voor de harde realiteit. Als "onze" almachtige god echt zo almachtig is, zou hij het enorm druk hebben met straffen van al die miljarden mensen die af en toe een scheldwoord uitgooien. Persoonlijk zou ik er dan gewoon lekker mee kappen met "barmhartig" gedrag vertonen als almachtig figuur en een flnke meteoor op onze planeet neersmijten. Of hebben de dinosaurussen vroeger soms teveel gevloekt?
Naam: joris05-03-2008
Ik denk het niet,je moet ontladen en je kunt er voor kiezen om dat op een kalme manier te doen, maar ik denk dat dat niet genoeg ontlaad. Dan zit die emotie nog steeds in je en daar komen de meest verschrikkelijke seriemoordenaars van.
Naam: Lau01-03-2008
Als m'n vrouw weer eens bezig is met de kerstverlichting dan vloek ik altijd even en dan lucht dat heel erg op. M'n vrouw is er wel aan gewend dus die schrikt er niet meer van. Zo heeft niemand er last van als ik vloek.
Naam: Dennis28-02-2008
Vloeken is een vorm om weer te kalmeren voor mij. Schreeuwen, vloeken, tegen muren aanslaan of schoppen, willekeurige woorden roepen om mijn agressie even de vrije loop te laten om weer terug te keren naar de kalme ik. En nee, als iemand de naam van mijn vader keihard uitroept als vorm van "vloek" dan zou me dat geen zier interesseren, ook weer omdat ik weet dat het niet over mijn vader gaat.
Naam: Herman25-02-2008
Hallo David,

Jij zegt dat aan vloeken niks ergs is, maar er zijn mensen die daar anders over denken. Hoe komen we er nou achter wie er gelijk heeft? Als niet gelovige heb ik ontdekt dat kalm blijven meestal wel lukt, maar ook als dat niet het geval is zijn er tal van mogelijkheden om je te uiten zonder dat je daar iemand mee kwetst. En ik heb het hier al eerder geschreven, wat schiet je er als ongelovige mee op om de naam van een in jouw ogen niet bestaand iemand te roepen. Anders ligt het met die woorden die hier ergens op deze site worden omschreven als schuttingwoorden. Of het nou gaat om lichaamsdelen of uitwerpselen die woorden kun je rustig gebruiken, hoewel het ook hier de vraag is of het helpt. Maar terecht of onterecht, er zijn nu eenmaal mensen die in God geloven en die hoef je niet onnodig te kwetsen. Maar een lichaamsdeel kun je volgens mij noemen zoals je wilt. Voor mij is er geen verschil tussen bijvoorbeeld vagina of kut. Maar als je zo'n woord als scheldwoord wilt gebruiken moet je natuurlijk wel even nadenken. Meestal is ook dan kalm blijven effectiever. En wie zomaar onnadenkend te pas en te onpas loopt te schelden is een penis of een vaginadame. Het kan zo mooi zijn op deze wereld. Maar dan moeten zowel de gelovigen als de ongelovigen wel een beetje nadenken.
Naam: david21-02-2008
aan vloeken is niks ergs het is gewoon nodig als je agressief wordt en iedereen (dus ook gelovige mensen) worden wel eens agressief en dan MOET je gaan vloeken dat lucht gewoon lekker op dan helpen geluiden als mano of aaaaaarghhh niet en aan alle gelovige mensen even jullie geloven in god oke maar stop nou met die onzin van je gaat god onteren want met k*t of kl*te of potverd*rie ga je echt niet god oneren
Naam: Roger12-02-2008
Je emoties uiten zonder te vloeken is denk het meest effectief. Als je "pijn", "au", "arggh", "nee", "oeps" zegt is dat een stuk informatiever voor de persoon in jouw omgeving die dat hoort.

Overigens zou ik trouwens best eens wel eens de stelling zien of je van niet vloeken moordneigingen gaat krijgen. Ik hoor dat al zo vaak voorbijkomen. Ik ben begin me dan toch echt af te vragen of iemand daar nou daadwerkelijk dan tot geweld in is overgegaan.
Stelling: 'Als ik mijn vloeken telkens maar weer opkrop ga ik op een gegeven moment door het lint en ga dan iemand slaan of schoppen.'
Naam: anoniem05-02-2008
Helemaal mee eens. Stel je voor dat iemand als hij boos is de naam van jouw vader zegt, en niet zomaar, maar keihard... Dat zou je toch niet fijn vinden?
Gods naam mogen we alleen maar gebruiken ter ere van Hem, en niet zomaar.
Naam: Herman26-01-2008
Hoi hoi,

Als je niet in God gelooft waarom gebriuik je dan z'n naam, dat heeft dan toch geen zin. Probeer eens te zoeken naar woorden die wel een hogere betekenis voor jou hebben. Er zijn nu eenmaal mensen die zich aan vloeken storen. Daar zou je ook eens rekening mee moeten houden, je bent immers niet alleen op de wereld. En wat is er heerlijk aan het af en toe uitspreken van een woord met daarin de naam van iemand waarvan je denkt dat hij niet bestaat? Ik geloof ook niet echt maar ik zoek tegenwoordig steeds meer naar alternatieve woorden die niemand kwetsen, Moet je ook eens proberen, is echt leuk. En mocht dan later blijken dat (oh wonder!!!) Petrus inderdaad bij de hemelpoort staat dan laat hij jou misschien wel binnen en dan krijg je van God te horen dat Hij blij is met de prachtige woorden die jij hebt verzonnen. En als het een sprookje blijkt te zijn heb jij hier toch nog wat moois achter gelaten.
Naam: Maart20-01-2008
Vloeken kalmeert me juist
Naam: hoi.18-01-2008
nee dat vind ik niet. ik voel me gewoon een heel stuk beter als ik alles er uit gooi dmv vloeken of schelden bijvoorbeeld. Ik gebruik geen geweld dus ik snap het hele probleem niet. en ik geloof toch niet in god, dus vloeken heeft voor mij geen hogere of lagere betekenis dan schelden. ik vind het gewoon heerlijk af en toe.
Naam: Boyd29-12-2007
In een heftige discussie behoor je sowieso niet te gaan vloeken. Hiermee begin je "argument ad hominem", de argument waarmee je op de mens speelt, en niet op de discussie. Je zoekt dus je toevlucht in het meest simpele wat er bestaat: de ander, of de ander zijn/haar stelling beledigen. In een discussie behoor je iets te weerleggen, niet af te kraken.

Bij voorbaat heb je al verloren als je tijdens een discussie gaat vloeken. Met kalmte heb je veel meer kans op winnen, aangezien je rationele denkvermogen dan spreekt, en niet je machteloosheid.
Naam: Da Beatz24-12-2007
Ik vind ook dat je moet kunnen vloeken! De mensen van de 'Bond tegen het vloeken' zijn allemaal Christelijke nerds! Ik ben zelf ook christelijk opgevoed en ik geloof ook wel dat er iets is. Maar ik vind heb absoluut niet nodig om dat op wat voor manier dan ook maar te eren! Daarom vind ik dat vloeken moet kunnen, maar natuurlijk niet om mensen expres mee te kwetsen.
Ik vind dat als je met kanker enzo gaat schelden, danwel vloeken, een beetje zielig.
Naam: Jan16-12-2007
Genoeg over het wel of niet bestaan van God. Het gaat over vloeken. Vloeken doe je als je jouw frustratie/stress kwijt moet. Iedereen voor het vloeken zegt ''niet opkroppen'' en iedereen tegen zegt ''het beledigt mensen''. Hoe kan ik iemand beledigen? Als ik k*nk* roep, beledig ik dan de mensen met kanker?
Kanker hoeft niet iets slechts te zijn (bv wratten). Pas als ik t*mor ga roepen, kan het kwetsend zijn.
En anti-vloekers, als jullie je ergeren, wat doen jullie dan? Wat gebeurt er als ik per ongeluk op jullie tenen ga staan? Zo hard als je kunt ''tien'' roepen, beledig je misschien de mensen die de god ''Tien'' aanbidden (ik zeg maar wat). Zo kun je nog lang doorgaan.
Als iemand mij erop aanspreekt dat ik scheld, zal ik op mijn scheldwoorden letten (zo ben ik opgevoed, zie: tolerantie). Als iemand dat niet doet, moeten jullie maar eens voorlichting geven over opvoeding. Maar als jullie mij er niet op aanspreken, moeten jullie je niet vershuilen achter een site.
Naam: Mathijs11-12-2007
Vloeken met god is net zo erg als vloeken met een vliegend varken met een blauwe neus.
Ze bestaan namelijk allebei niet...
Naam: Mathijs11-12-2007
Vloeken geeft meer kracht, het hoeven niet perse erge dingen te zijn die je zegt, maar jezelf over een korte tijdperiode heel expressief uiten geeft kracht, en dat is vaak nodig. En ik ben het eens met 'tarrelman' dat jullie site mijn taalgebruik zeker niet gaat aanpassen, en de bond tegen vloeken al helemaal niet!
Naam: David11-12-2007
Vloeken is een vorm van verbaal uiten,
laat dit weg en het is een vorm van vrijheid die je de mens ontneemt. Kan niet dus!
Ieder mens heeft recht op zijn vrijheden dus ook op vloeken!
Naam: Tarrelman08-12-2007
God bestaat voor mij niet, dus ik vloek gewoon met gvd.
Ik ken geen mensen met kanker, dus ik gebruik het héél af en toe (per ongeluk) wel eens, wat ik overigens heel naar van mezelf vind.

Laten we deze site gewoon sluiten, want ik ga er écht niet minder van vloeken. Denken jullie nou echt dat mensen zélf niet rekening proberen te houden met hun vloeken? Altijd maar weer de zaak voor mensen te bepalen! 'Wij geloven dit, dus íedereen moet zich eraan houden.' 'Wij denken dat het zo is, dus íedereen moet dit denken.' ZO WERKT HET NIET!
De EO is nu weer bezig met zo'n gaar programma over sex op vroege leeftijd. Waar sláát dat? Alsof de hele jeugd losgeslagen is? Kantklare onzin!

Gelovige mensen, wie de wereld wil verbeteren moet beginnen bij zichzelf!
Stop met het opleggen van regels gebasseerd op je eigen geloof als die mensen dat niet willen!
Naam: Niels04-12-2007
Je vloekt gewoon uit (veelal onbewust) onmacht omdat je op dat moment gewoon geen betere verwoording weet van hoe je jezelf nou kunt uitdrukken.

Het is net zoiets als je zegt: 'krijg toch de Kanker'.
Mensen die jaren zitten met chemokuren, ziekenhuis bezoeken en mensen die familieleden hieraan verloren hebben, die worden daar helemaal naar van, zo is het nu ook met geloven - vloeken

Hans Klok, je begrijpt er echt niks van, mischien moet je volgende keer voordat je je mening geeft eens nagaan of het wel gegrond is wat je zegt, want je beweert precies het tegenovergestelde va hoe het is!
Naam: Roos22-11-2007
Vloeken is voor mij een opluchting Het is voor mij het uiten van woede, teleurstelling of verlies. Ik heb het een hele tijd niet gedaan, uit respect voor mijn vrienden. Maar nu doe ik het toch weer. Het ligt gewoon lekker in de mond. Iig beter dan rododendron. Met kalm blijven bereik ik minder, dan ben ik niet opgelucht. Wat is dan het alternatief om je frustratie te uiten.
Naam: Hans Klok18-11-2007
@Jomanda - je hebt ook een leuke naamgenoot die meer mensen geneest dan die God van jou en verder.........dat is misschien in Drachten zo, maar de algemene tendens in Nederland is dat er steeds minder mensen naar de kerk gaan en dat er meer en meer gevloekt wordt (vooral jongeren), daar kun jij je ogen toch niet voor sluiten? en een gebrek aan woorden? God heeft de duivel gemaakt en daarmee het kwaad toegelaten in de wereld, daar mogen wij heel boos om zijn, want hij is het die het kwaad gemaakt heeft, dus hij moet wel schuld hebben aan de zonde, en geloof me dat heeft hij ook en dan mag je best een beetje vloeken..........dat kan geen kwaad!
Naam: Peter17-11-2007
Paul, mensen die vloeken(ook christenen wel eens hoor!) en christenen die homo's minder vinden is beide even slecht.
Het is de media toch weer gelukt om jouw laatste stelling geloofwaardig te maken, de krant brengt dus toch weer de leugen in het land, katten op de Kerk en geloof en zo dat doen die mensen maar wat graag ja dan scoor je pas punten bij het nederlandse volk!
Mijn mening over jouw stelling over homo's: wij christenen verwerpen homofiele praktijken, daden, dus het homo zijn.
Maar wij verwerpen niet de MENS, dus de persoon zelf die homo is.
En je weet homo betekent mens maar daar gaat het nu niet over.
En ik weet ook dat er christelijke mensen zijn die anders geaard zijn en die hebben het daar moeilijk genoeg mee en daar is ook veel gebed voor.
Waarom verwerpen we dat nu? Omdat de mens hier op deze aarde is om samen MAN en VROUW te leven en niet anders.
Maar ik dwaal af van het eigenlijke onderwerp hopelijk snap je nu de relatie christenen versus homo oftewel anders geaard zijn.
mvg Peter.
Naam: Paul van Eldonk15-11-2007
vloeke is beter als christenen die homos minder vinde
Naam: Peter15-11-2007
WAAROM winden jullie vloekers je je dan zo op als je gaat vloeken en WAAROVER gaat dat dan.
Ronddom me heen (en ook helaas eigen ervaringen uit het verleden) zie ik het alleen maar als uiting van onmacht, gebrek aan woorden of als stopwoordje.
En als er mensen gelovig zijn dan zijn dat wel mensen die vloeken, ze nemen de Naam van God vaak op hun lippen, en roepen te pas en te onpas die lieve Naam van Jezus.
En als U als vloeker zegt dat God er niet is.......gelooft U dan dat de duivel er is?
Vele radiozenders schallen muziek uit waar over de duivel gezongen wordt.
Mensen stop er toch mee wees gewoon eerlijk en open tegen iedereen, je zult zien dat je je minder boos hoeft te maken .
grzz Peter.
Naam: Niek13-11-2007
Wat mij opvalt is dat veel van u vloeken als een alternatief voor opkroppen zien. Dit is echter niet juist. Er zijn betere alternatieven voor het uiten van je heftige emoties!
Naam: Jomanda09-11-2007
Hank Klok... blijkbaar interessert jou deze site toch... wat doe je hier anders... en ik weet niet in welke tijd je leeft... maar alleen in het afgelopen jaar hebben zich bijna 900 mensen laten dopen bij de vrije baptisten kerk in drachten... jongeren geloven! En vloeken.... ja ik vind het een gebrek aan woorden.. ik vind het kwetsend... onnodig... zogenaamd stoer doen... kinderachtig...
Naam: Hans Klok02-11-2007
Waarom heeft deze bond nog bestaansrecht? Europa en in het bijzonder Nederland ontchristelijkt en er wordt meer en meer gevloekt, dit zowel in de media als op straat. Moet de bond dan zijn verantwoordelijkheid niet nemen en zichzelf opdoeken? Ik vind van wel en ik denk vele lezers van dit bericht met mij!
Naam: Peter02-11-2007
Kan allemaal wel zijn dat met die frustraties en opkroppen.
Maar vloeken blijft gewoon het ergste wat je kan overkomen over jezelf afroepen, en daar kom je pas achter als je werkelijk gaat beseffen wat je zegt.

grtz Peter.
Naam: Rick31-10-2007
Mijn eerste woordeje was (no offence) g*dd*mme, mijn vader vloekt(e) veel vroeger, automatisch overgenomen natuurlijk. Maar goed, ik ben een rustige jongen, houd me altijd in, vaak ook teveel. Wordt er depressief van, ik mag naar de psycholoog. Als ik me dan een keer uit gaat dat ook flink, er zit veel te veel in me wat eruit wil. Het laatste wat ik kan gebruiken als ik dan eindelijk mezlef uit is mensen die mij aanspreken op mijn gedrag. Dat kan ik dan echt niet gebruiken, waarom denk je dat ik me zo voel, ik zeg niet wat me dwars zit ik krop op, en laat me die enkele keer nu eens lekker met rust.
Naam: Dominique van der Knoop22-10-2007
Ik ben Dominique. Ik ben 19 jaar. Ik hou van scooters en hangen met vrienden. Ik rook ook.

Ik scheld altijd om stoer te doen bij vrienden. Maar thuis mag het niet.

Als ik boos ben vloek ik gewoon weet je. Als ik kalm blijf had ik al iemand dood gemaakt denk ik. Ik weet dat dat ook nrgens op slaat maar je moet wel gewoon je klep uitlaten ja toch.

Mazzels Domo peace out
Naam: Hervé19-10-2007
Opkroppen is goed voor iedereen toch, laat mij mijn frustratie uiten door woorden ipv daden is iedereen beter mee af. In mijn ervaring zijn de mensen die op het eerste gezicht het "kalmst" zijn diegene die het meeste schade aanrichten op het lichamelijk en geestelijke vlak! Misschien hij dan maar eens leren vloeken. Beetje frustratie uiten op een gezonde manier. De britten hebben gewoon gelijk!
Naam: Cobie19-10-2007
Kalm blijven is inderdaad effectiever, maar even de ergste spanning kunnen uiten is soms wel noodzakelijk. Maar in dat geval moet je je niet verlagen tot vloeken. Je kan beter eens met je vuist op tafel slaan en even hard grommen. Werkt heel goed is mijn ervaring!
Naam: paultje18-10-2007
hey vloeken is goed voor je heb ik net in de krant gelezen dus ik wouw dit even mededelen.dus geef me is een reden waarom ik niet meer GVD mag zegge
Naam: DT7118-10-2007
God is een door de mens verzonnen opperwezen, maar ik mag hem als ongelovige niet verzoeken mij te verdoemen... Raar volk die religieuzen. Ik kom toch in de hel dus waar maken ze zich druk om. Overigens komt zo'n beetje mijn hele familie en vriendenkring ook in de hel. Allemaal ongelovigen. Het moet me daar een partij gezellig zijn!
Naam: bjorn17-10-2007
LONDEN - Regelmatig vloeken doet goed, in ieder geval voor personeel op de werkplek. Tot deze conclusie komen onderzoekers van de universiteit East Anglia in het Britse Norwich.

Krachttermen helpen bij het afbouwen van werkdruk en dragen bij aan het vergroten van de teamspirit.
Naam: w.vergeer17-10-2007
Men heeft het vaak dat christenen gekwetst worden door dingen die in de ogen van christenen fout zijn zoals bijvoorbeeld vloeken .Maar ik als niet gelovige ben diverse keren gekwetst doordat er werd gezegd omdat ik niet geloof ik in de hel zal tercht komen Maar ook moslims kunnen gekwetst worden door een heel appart iets an dat is jezus christus in de ogen van christenen de zoon van en door moslims de profeet van Daar heeft de mens een fout gemaakt om van een God verschillende stromingen te maken
Naam: Fernando E17-10-2007
Tuurlijk, altijd maar kalm blijven. Totdat de bom barst en je helemaal door het lint gaat. Dan kan je in mijn ogen beter een keertje flink vloeken en opgelucht doorgaan met je werk
Naam: Jesse06-10-2007
Als iedereen nou eens zou gaan vloeken, zou het niet meer onbeschaaft zijn, en dus ook geen probleem meer...

bovendien, voordat we allerlei dingen "uit God's naam" gaan doen, kan iemand me bewijzen dat Hij (of Zij?) bestaat?
Naam: asswhipe05-10-2007
ik ben voor vloeken. geen reden. haha
Naam: Maaria29-09-2007
Ik vloek weleens alleen uit onmacht...of het helpt weet ik niet, maar het lucht wel op vind ik..maar wie ben ik...
Naam: Hans Klok26-09-2007
Ik vloek graag en veel, het werkt ontspannend en prettig! Het is een aanrader!
Naam: Martijn06-09-2007
Ik vind vloeken altijd heerlijk opluchtend
Naam: C.c.02-09-2007
Hangt geheel af van de situatie. In een beschaafde discussie ga ik niet zitten vloeken, maar als ik m'n kleine teentje stoot tegen de kast, ga ik niet als eerste reactie het gras maaien.
Naam: Phil15-08-2007
Kijk, ik kan wel gaan fietsen, het zou wel helpen maar ik kan net zo goed twee woordjes eruit gooien en het heeft hetzelfde effect. Er zijn gewoon te weinig uren in een dag gemaakt!. Nee maar het is wel echt 100% waar, je kan beter kalm blijven dan zwaar agresief worden maar ik kan ook kalm blijven en alsnog vloeken. Ik ben een eerstegraad Reiki beoefenaar en geloof echt in een positieve leefsstijl. Live is too short to be angry all the time.
En dan nog iets. Ik zag dat jullie (de bond tegen het vloeken) ook het woordje Jeetje weg willen hebben. Dankzij jullie weet ik nu eindelijk waar dat vandaan komt! Ironisch eigenlijk
Naam: Hans Klok02-08-2007
Dat is makkelijk gezegd! DOE HET MAAR EENS! IK KAN HET NIET, daar ben ik heel eerlijk in, je moet jezelf mentaal prepareren meerdere malen per dag om vloeken te vermijden, maar zelfs dan kan ik het nog niet, mijn frustratie over iets resulteert altijd in vloeken, hoe ik mezelf ook prepareer! SORRY bond tegen het vloeken..
GRoet,

Hans
Naam: Nina31-07-2007
Als het niet lukt om kalm te blijven kan je ook iets gaan doen om je boosheid of frustratie uit de weg te ruimen zonder dat je daarbij moet of gaat vloeken. ik denk aan grasmaaien stofzuigen of een stukkie fietsen
Naam: yoyo28-07-2007
als je kalm blijft kun je het opproppen, en dat is niet erg gezond.
maar natuurlijk zijn er momenten waarbij je beter niet gaat vloeken.
Naam: Martin7326-07-2007
Ik ben het volledig met Koen eens, daarnaast denk ik dat het ook nog van persoon tot persoon verschilt, de ene mens is nu eenmaal wat temperamentvoller dan de andere.
Naam: peter25-07-2007
kalm blijven is beter . je vloekt en zondigt niet. en je maakt andere mensen niet kwaaier . dat is een voordeel toch?
Naam: Koen19-07-2007
De effectiviteit van iets hangt af van wat je daarmee wilt bereiken. Bovendien sluit kalm blijven, vloeken niet uit. De stelling is daarom waar en niet waar tegelijk, afhankelijk van de omstandigheden en het doel dat je voor ogen hebt.
Contactgegevens
Bond tegen het vloeken
Postbus 362
3900 AJ Veenendaal

Telefoon: 0318 - 512002
info@bondtegenvloeken.nl

ANBI
© Bond tegen het vloeken | Disclaimer | Realisatie Websites Nederland